Carsharing je autopůjčovna

Moderní doba přináší nové pojmy a jedním z nich je carsharing. Co to vlastně je? Jedná se o autopůjčovnu, kdy si auto můžete vypůjčit bez přítomnosti obsluhy. Podmínkou je ovšem registrace u konkrétní firmy a složení kauce. Zaregistrovat se můžete samozřejmě on-line. Carsharing je autopůjčovna nabitá moderními technologiemi.

Skomírající bikesharing

V překladu sharing znamená sdílení. Sdílet se dá dnes kde co. Ve velkých městech se hodně rozmohlo například sdílení kol. Inteligentní IT řešení v kombinaci s GPS signálem a on-line platbou kreditní kartou dalo základ rozumnému půjčování kol. Tato oblast má své příznivce a snaží se nalákat ještě více zájemců o tuto službu, osobně si ovšem myslím, že vzhledem k ne úplné jednoduchosti procesu zapojení se do systému má tento projekt svá omezení. Pokud si chcete půjčovat kolo, musíte se nejdříve registrovat. Při registraci musíte rovnou použít platební kartu a přes web uhradit různě vysoký poplatek, abyste se stali členy této bikerské skupiny. Výše poplatku závisí na tom, jak často budete na půjčovaném kole jezdit. Potíž je tedy hned na úvod v podobě registrace a platbě předem. Registrace je pro někoho nepříjemná záležitost a nezřídka se přes ni ani nepřehoupne. V zimě se kolo uklidí, takže roční poplatek je spíše sezonní poplatek. V neposlední řadě, dnes má většina z nás kolo vlastní, takže proč by si měl půjčovat v Praze kolo z půjčovny, když může jezdit zdarma na svém.

Možná by tato půjčovna měla smysl pro turisty, ale oni se přece k registraci vůbec nedostanou. Obecně si myslím, že tento systém nemá příliš velkou šanci na úspěch, jelikož je zde několik menších překážek, které v globálu neumožní velký komerční rozvoj těchto firem. Řešením je finanční či kapacitní podpora města, která se pravděpodobně děje. I samotná Praha se snaží již několik let o spuštění provozu bikesharingu. První pokus provedla neúspěšně Praha 4 v roce 2006. Jelikož zjistila, že provoz není tak jednoduchý a finančně dost náročný, tak po nákupu kol a stojanů od akce ustoupila. V Karlíně v současnosti funguje půjčování kol od firmy Homeport. Klientů přibývá, jelikož v Karlíně fungují modré zóny a zaparkovat tam s autem je v dnešní době luxus pro bohaté. Alternativou se tedy jeví půjčovna kol. I to ovšem není nijak levná záležitost. Pokud si kolo půjčíte na jeden den, zaplatíte 200 Kč. Do 24 hodin ho musíte ovšem stejně vrátit do stojanu, pokud si ho necháte déle, zaplatíte 2000 Kč pokutu. Těžko říct, jaká cílová skupina se rodí v zákaznících bikesharingu. Většina z nich budou pravděpodobně ekologičtí nadšenci, menšina sportovci a zbytek jezdci pro zábavu. Jiné výhody v tom nelze spatřit. Jedná se totiž o relativně finančně náročný koníček. Slušné bazarové kolo se při minimálních nárocích dá dnes pořídit již kolem 2 000 Kč. Pokud začnu jezdit častěji, koupě kola je jasná volba.

Carsharing se snaží kopírovat bikesharing

Obrázek: Cena za 1 den Škoda Fabia, ujedeme 300 km

Bikesharingem se pravděpodobně inspirovali majitelé carsharingových firem a snaží se tuto myšlenku nasadit v oblasti automobilů. Dovolím si tvrdit, že problémy z bikesharingu budou totožné s překážkami v carsharingu. Určitě se nejedná o levné řešení. Škodu Fabii na jeden den si můžete dnes u carsharingové společnosti půjčit za 2170 Kč. Cena je včetně pohonných hmot při ujetí 300 kilometrů. Tuto výslednou cenu nám vypočítala kalkulačka na stránkách této společnosti. Pokud si ovšem půjčíte auto v autopůjčovně v Praze, zaplatíte za pronájem Škody Fabie na 24 hodin 800 Kč a pokud ujedete 300 kilometrů při spotřebě cca 6,5 litru na 100 km, uhradíte za projetý benzín při současných cenách PHM cca 600 Kč, celkem vás to tedy vyjde na 1400 Kč což je o 770 Kč méně než u carsharingu. Jelikož je jednodenní pronájem v autopůjčovně nejdražší záležitost a některé půjčovny aut tuto službu vůbec nenabízejí je zřejmé, že úspora při dvoudenním pronájmu bude ještě větší. Carsharing vás bude stát při dvou dnech a 300 kilometrech 3586 Kč včetně pohonných hmot, autopůjčovna Praha vám nabídne cenu včetně PHM 1920 Kč. Zde si můžete spočítat úsporu 1666 Kč

Kdy se carsharing vyplatí?

Obrázek: Cena za 2 dny Škoda Fabia, ujedeme 300 km

Kdy se tedy vyplatí carsharing? Vyplatí se, když potřebujete auto na pár hodin a najezdíte málo kilometrů. Pak se vám carsharingové auto vyplatí. Pokud máte před sebou trasu cca 100 km a vše stihnete vyřídit do cca 8 hodin, pak ušetříte oproti autopůjčovně přibližně 100 korun. V autopůjčovně je totiž minimální doba výpůjčky 1 den. Carsharing nabízí vypůjčení již od 1 hodiny. Pokud ovšem potřebujete auto na více jak 8 hodin a budete jezdit více jak 100 km za den, pak se vám určitě vyplatí navštívit autopůjčovnu v Praze a za ušetřené peníze si koupit po cestě oběd pro celou rodinu.

Categories: Autopůjčovny