Pokud se chytáte na nákup auta a nespěcháte na to, jistě si kladete otázku, zda ho koupit do konce roku nebo počkat na začátek příštího roku. Je možné, že ceny po novém roce spadnou, ale je také možné, že ceny půjdou nahoru. Které indicie nám mohou pomoci v rozhodování? Jednu věc si můžeme ujasnit rovnou. Pokud stoupají ceny nových vozidel, tak tento trend kopírují i ojetá auta nabízená v autobazarech. Takže se nedá spekulovat na to, že prodám ojeté auto, když ceny ojetin stoupají a zároveň si koupím nový vůz, jelikož ceny nových vozů klesají. Tak to prostě nefunguje.
Automobilky jsou pod tlakem

Je to stejné jako s byty. Pokud si mnu ruce, že ceny bytů jdou nahoru a já mám v osobním vlastnictví byt, jehož hodnota jde nahoru, není to pro mě vítězství. Když bych ho prodal a utržil zisk, za obdržené peníze si koupím úplně stejný byt, takže jsem, tam kde jsem byl. S automobilovým trhem je to stejné. Umění by bylo prodat auto, když jdou ceny nahoru a koupit ho, když klesají. To je ovšem nereálné a připomíná to akciový trh.
Za vším hledej CO2
Automobilkám teče poslední dobou do bot, jelikož na ně politici tlačí, aby vyráběly elektromobily, které zatím nejsou moc v kurzu a zároveň jsou na nich minimální marže. I když na nich budou prodělávat, musí je nabízet, protože v opačném případě by dostaly takovou pokutu, která by byla vyšší než samotná ztráta. Trošku se nám tady křiví podnikatelské prostředí a na povrch vyplouvá silná diktatura politiků. Je otázkou, zdali je to dobře nebo špatně.
Někteří odborníci tvrdí, že ceny vozidel s naftovými a benzínovými motory půjdou pomalu nahoru, aby se „podpořil“ prodej elektromobilů, které jsou stále relativně drahé. Tato strategie by ovšem logicky zdražila ojeté vozy, jelikož většina běžných kupců nejsou milionáři. Další „odborníci“ tvrdí, že ceny v příštím roce 2020 poklesnou na základě slevových akcí, aby se vyprázdnily sklady a automobilky byly připraveny na kritický rok 2021. V něm budou muset být dodrženy průměrné emise všech vyrobených vozidel CO2 na úrovni 95g/km a to je hodně velké sousto.
Pokud tyto normy automobilka nesplní, dostane tučnou pokutu za každý gram navíc. Dá se očekávat, že firmy budou s těmito pokutami kalkulovat a zahrnovat je do cen vyrobených nadlimitních automobilů. To opět nasvědčuje tomu, že se žádné zlevňování konat nebude. Ke splnění limitů a zároveň poptávky motoristů vede zatím nejschůdnější cesta ve formě hybridních automobilů. I když se jedná o nákladnou technologii, praktičnost oproti čistým je elektromobilům je zřejmá.
Autopůjčovna Praha je pro nerozhodné jistota

Závěrem lze říci, že každý potenciální zájemce o automobil má jiné výchozí podmínky a požadavky, takže se nedá strategie nákupu unifikovat. Zásadní a nejdůležitější otázka, která nastaví směr je „Kolik si můžu dovolit za auto utratit“. Můj soused shání auto do 30 000 Kč. Firma od vedle potřebuje automobil pro zaměstnance a má strop 450 000 Kč. Už zde je jasné, že každý bude mít jiné požadavky. Sousedova starost bude to, aby se auto za rohem nerozsypalo a nějaký pokles či zdražení na trhu půjde mimo něj. Firma se bude zajímat o velikost kufru, výbavu a podobné detaily. Na pokles či růst ceny na tomto trhu nikdy nešlo ani nebude možné vydělat. Možná pokud bude chtít přejít na carsharing.
Každopádně oba dva mají jistotu, že mezi prodejem a nákupem nového vozu mohou navštívit naši autopůjčovnu v Praze a pronajmout si auto za velice výhodnou cenu. Sousedovi se asi naše nabídka moc nevyplatí, jelikož nemá moc peněz. Firmy naopak mohou v průběhu pronájmu auta v autopůjčovně utratit stejné množství peněz jako by si auto koupily. Nájemné si dají do nákladů, odepíšou DPH, nemusí řešit pokles ceny vozu a zároveň se nemusí starat o servisní prohlídky, zimní pneumatiky, dálniční známku a ostatní servis.