Rozšiřování parkovacích zón

Jako lavina se valí modré zóny po Praze a řidiči mají plno starostí s tím, kam zaparkovat svoje auto. A nejedná se jen o mimopražské řidiče, kterým rostou náklady na parkování. Místní lidé totiž mohou za poplatek 1200 Kč ročně zaparkovat jen ve svém obvodu. Pokud budou chtít popojet do sousední čtvrti musí zaplatit za parkování stejně tak jako přespolní. Pražští zastupitelé se rozhodli, že se po Praze jezdit autem nikomu nevyplatí. Většinu lidí chtějí vměstnat do MHD, kde ovšem ceny nejsou vůbec výhodnější než jízda autem, takže klasická motivace „ušetřím“ zde selhává. Proto nasadili motivaci opačnou a pod pohrůžkou pokuty musí všichni za parkování platit nemalé sumy. Pro jistotu se zvedlo roční parkovné před domem ze 700 Kč na 1200 Kč, což je zdražení skoro o sto procent. Důvodem je prý to, že se dlouho nezdražovalo. Za druhé auto na vaše jméno je poplatek 12 000 Kč/rok a za třetí auto zaplatíte 30 000 Kč za rok. Je jasné, že za tuto sumu si nikdo parkovací kartu pořizovat nebude.

Úplně první parkovací zóny začaly na Praze 1. To se dá pochopit vzhledem k omezené parkovací kapacitě centra města. Později se přidala Praha 2, 3 a 7. Tam jsou pravidla parkování až na malé rozdíly podobné. V roce 2016 se do zakázaných oblastí přidala Praha 5, 6 a 8. V těchto částech je režim parkování mírně vstřícnější než v původních oblastech. Na modrých zónách můžete totiž v určitých časech parkovat zadarmo. V Praze 5 jsou modré zóny zdarma od pondělí do pátku od 20:00 do 8:00. Takový luxus vám například nenabídnou na Praze 2. Zde můžete zdarma na modré zóně parkovat pouze v ranních hodinách od 6:00 do 8:00. V tuto ranní dobu asi moc zájemců o parkování zdarma nebude. Možná by bylo dobré se zamyslet nad uvolněním zón o víkendu, kdy je Praha většinou vylidněná a návštěvníci Prahy by nemuseli složitě hledat levné parkování. Přeci jen do Prahy motoristé nejezdí jen tak, ale vždy zde nějakou tu kačku utratí, takže by jim logicky město mělo vyjít vstříc. Pokud si pronajmete automobil v naší autopůjčovně v Praze, můžeme vám nabídnout několik vozidel s parkovací kartou pro Prahu 2.

Nepřehlednost v barvách

Velice nepřehledné a nejednotné je barevné značení parkovacích zón. Modrá zóna je srozumitelná. Na ní mohou parkovat místní řidiči, kteří si zaplatí na úřadě poplatek. Podmínkou je trvalý pobyt v místě parkování. Oranžová a zelená zóna je obyčejné placené parkoviště. Většinou zde naleznete parkovací automat, do kterého naházíte mince a můžete zde stát. Na potíže s parkovacím automatem narazíte na Praze 5, kde mají mašinu příštího tisíciletí a proces zaplacení je tak složitý, že to rychle vzdáte. Přes noc a o víkendech jsou většinou tyto parkoviště zdarma. Zelené zóny mají nahradit oranžové, pravděpodobně proto aby byl zmatek trošku menší. Největší nejasnosti jsou ve smíšených zónách. Tyto zóny jsou vymalovány fialovou barvou, ale můžete narazit na smíšené zóny, které mají barevné označení modro/zelené či modro/oranžové. Ve fialových zónách mohou bez omezení parkovat místní řidiči. Přespolní zde mohou parkovat přes den za peníze (stejně jako na placených parkovištích) a v noci a o víkendu zdarma. Ještě nedávno se ovšem ve smíšených zónách (modro/zelená a modro/oranžová) v noci a víkendech parkovat zdarma nesmělo. V těchto časech zde mohli stát pouze místní a přespolní dostávali pokuty. Vždy je důležité si poctivě přečíst dodatkové tabule u jednotlivých značek, abychom nebyli překvapeni, že naše auto odtáhli a my jsme k tomu ještě vyfasovali pokutu. Odtah v Praze není levná záležitost a s pokutou za špatné parkování a poplatkem za parking na odstavném parkovišti nás to může vyjít cca na 2 500 Kč. Alternativou je pronájem vozidla v místní autopůjčovně, kde jsou k dispozici vozidla s parkovacími kartami.

Categories: Modré zóny